Metodologie

Atelierele de arta dramatica presupun tehnici si mecanisme de invatare imprumutate din teatru si folosite pentru dezvoltarea personalitatii copiilor.
Aplicand metode care folosesc ca instrument jocul si joaca, proiectul isi propune relationarea cu cei mici prin limbaje si situatii specifice universului copilariei. Jocul va fi principala modalitate de a atinge obiective de dezvoltare timpurie, iar prin el copii vor acumula treptat experiente, notiuni, abilitati si instrumente de comunicare cu rol in dezvoltarea lor ulterioara.

Drumul pe care il vor parcurge copiii de la primul la ultimul atelier, din fiecare modul, va fi unul flexibil, maleabil, dar progresiv, in raport cu nevoile specifice ale fiecarui grup.

Cele trei module vor avea un plan de lectii comun, insa exercitiile si structura lor se vor adapta in functie de personalitatea copiilor participanti. Urmarind si evolutia fiecarui copil in parte, alaturi de evolutia grupului de copii, trainer-ul va adapta exercitiile in folosul copiilor.

Fiecare atelier este impartit in trei etape de lucru:

  1. exercitii de incalzire;
  2. exercitii prin care copii acumuleaza cunostinte si isi dezvolta diverse abilitati, urmarind obiectivele fiecarui atelier;
  3. exercitii realizate cu ajutorul muzicii, cu rolul de relaxare si transpunere din arta dramatica in viata cotidiana.

Procesul de invatare se va face gradual, astfel incat intre primul si ultimul atelier copiii vor trece prin diferite faze de evolutie. In cadrul primului atelier copiii se vor cunoaste intre ei si cu celelalte persoane participante la ateliere (psihologul si managerul de proiect) si se vor familiariza cu spatiul.
Trainer-ul, va conduce activitatea in asa fel incat fiecare copil sa-si gaseasca locul in grup si sa se simta acceptat de colectivitate. Ghidati de trainer grupul de copii va stabili un set de reguli. Metoda prin care trainerul va prezenta si implementa regulile ce se vor respecta in timpul atelierelor, are un profund caracter interactiv, prin faptul ca fiecare copil are dreptul sa-si spuna punctul de vedere asupra acestor reguli. Aceste reguli vor crea posibilitatea exersarii unui comportament deschis si cooperant.

Incepand cu cel de al doilea atelier, copiii vor incepe sa isi insuseasca noi cunostinte de limbaj si sa isi dezvolte abilitati de comunicare si colaborare in grup. Trainer-ul va folosi tehnici de ascultare activa si exercitii de teatru pentru a atinge aceste obiective si a pregati terenul pentru alte exercitii gradual dezvoltate. Cei mici isi vor dezvolta astfel imaginatia, vor cunoaste metode de autocontrol, de memorare, de focalizare a atentiei si a expresivitatii corporale, vor cunoaste importanta cuvantului, a gestului si a spontaneitatii.

Fiecare exercitiu va fi adaptat tipurilor de personalitate existente in grup si va stimula pe rand dezinhibarea, consolidarea relatiilor de grup, memoria, perceptia si orientarea. Pe parcursul fiecarui atelier (durata acestuia este de 90 minute) copiii vor lua o pauza de 10 -15 minute.

Una dintre cele mai importante metode care se vor aplica este schimbarea spatiului de lucru. Astfel, atelierele 6 ,10 si 12 vor avea loc intr-un spatiu de mari dimensiuni. Acest lucru contribuie la dezvoltarea orientarii spatio-temporale si cresterea abilitatii de acomodare la spatii noi, de alte dimensiuni.
Ultimul atelier din cadrul primei serii, atelierul 12, va fi demonstratie practica a unor abilitati dezvoltate pe parcursul celorlalte 11 ateliere si se va desfasura sub forma unei reprezentatii pe scena, cu un public extins.

Pe parcursul celorlalte ateliere se vor folosi ca instrumente de lucru jocuri si improvizatii din tehnici creatoare specifice teatrului.
Atelierele de educatie prin teatru se vor desfasura in perioada 18 Septembrie 2010 – 15 iunie 2011, in trei serii consecutive.

Fiecare atelier va avea loc saptamanal, in fiecare sambata intre orele 14.00 -15.30, in sala Studio a Teatrului Ion Creanga de pe Bd. Gh. Magheru 27.
Trei dintre atelierele modulului, atelierele 6,10 si 12 se vor desfasura in sala de spectacole Rapsodia de pe Str. Lipscani nr. 53.

Copii participanti vor fi selectati conform urmatoarelor criterii:

  • sa aibe varsta intre 7 si 10 ani
  • sa nu participe in cadrul aceluiasi atelier alaturi de alti copii pe care sa ii cunoasca anterior sau cu care sa se afla in relatie de rudenie.
  • tutorele legal al participantului sa semneze un angajament de prezenta pe tot parcursul unei serii complete de ateliere.

Plan de lectii

Obiectivele generale urmarite pe parcursul atelierelor sunt dezvoltarea abilitatii de autocontrol si dezvoltarea
abilitatii de integrare, comunicare si cooperare in grup.

Puteti descarca metodologia aici:
Metodologie  (PDF 67Kb)

ATELIER 1

Obiective:
  • cunoasterea mediului, a spatiului, a grupului si a colaboratorilor din proiect:
  • contributia activa la formarea echipei
  • intelegerea necesitatii respectarii unor reguli.
Tehnici si metode:
  • discutii libere intre actor, psiholog si copii
  • expuneri ale copiilor despre ei insisi, avand ca model prezentari facute de adultii prezenti in sala;
  • dialog deschis intre copii cu rol in a se cunoaste mai bine
  • ascultare activa prin exercitii care stimuleaza atentia si intelegerea unei comunicari verbale
  • povestire cu un caracter personal cu rol de cunoastere si autocunoastere;
  • exercitii din arta actorului pentru relaxare, dezinhibare si incredere in sine
Desfasurarea orei:
  • prezentare:
    1. simpla
    2. incrucisata
    3. indirecta
  • pauza
  • exercitii de incalzire cu rol de introducere in atmosfera, de relaxare si de concentrare
  • exercitii de coordonare a miscarilor in raport cu anumite comenzi si de intelegere a unor semnale sub forma de joc, cu rol in comunicare
  • exercitii de miscare libera si organizata, pe muzica, cu rolul de deconectare, relaxare si iesire din atmosfera specifica a atelierelor

ATELIER 2

Obiective:
  • dezvoltarea abilitatii de comunicare si colaborare in grup
  • respectarea limitelor stabilite de reguli
  • acceptarea si respectarea opiniilor celorlalti
  • imbogatirea limbajului prin exercitii de povestire pe scurt si detaliat
  • dezvoltarea expresivitatii corporale prin exercitii de interpretare si imitare a unor tipologii diferite de oameni sau personaje
  • dezvoltarea imaginatiei si creativitatii prin exercitii care presupun asumarea unor roluri prestabilite
  • cresterea si focalizarea atentiei prin exercitii ce stimuleaza observarea unor subtilitati de limbaj corporal sau a unor gesturi
  • cresterea autocontrolului prin respectarea indicatiilor „scenice” si prin comunicarea unor stari impuse
  • intelegerea intentiilor colegilor de grup prin identificarea si descifrarea unor limbaje corporale.
Tehnici si metode:
  • descrierea unor situatii reale pentru a dezvolta capacitatea de sinteza si intelegere
  • ascultarea activa a povestirilor colegilor de grup
  • exerctiii din arta actorului bazate pe limbajul corpului
Descrierea orei:
  • exercitiile de incalzire din atelierul trecut
  • exercitii prin care se comunica prin intermediul mimicii, gesturilor si a limbajului corporal
  • pauza
  • exercitiu de miscare pe muzica in care fiecare copil primeste un rol si urmareste anumite indicatii de orientare intr-un spatiu fix, pastrand o atentie disctributiva

ATELIER 3

Obiective:
  • cresterea capacitatii de cooperare si relationare in cadrul grupului prin exercitii de comunicare si joc in grup, cu rol de a comunica o poveste;
  • dezvoltarea creativitatii si imaginatiei prin reprezentarea unei situatii cu ajutorul rolurilor;
  • imbogatirea limbajului verbal si nonverbal prin decodificarea mesajelor transmise prin pozitia corpului
  • stimularea initiativelor creatoare prin exercitii in care copiilor li se ofera libertatea de comunicare prin diverse metode si cu diverse instrumente;
  • recunoasterea unor atitudini cu potential agresiv-distructiv si posibilitarea transformarii lor in atitudini pozitiv-constructive
Tehnici si metode:
  • exercitii din arta actorului cu rol de punere in scena a unei povesti
  • descrieri de intamplari, povesti sau situatii reale
  • comentarii si discutii pentru a stimula formularea opiniilor si acceptarea opiniilor diferite intr-un grup.
Descrierea orei:
  • exercitii de incalzire din orele trecute si reluarea ultimelor exercitii din ora anterioara
  • exercitii prin care copiii sunt provocati sa compuna o poveste prin intermediul unor roluri prestabilite
  • exercitii de interpretare si decodificare a unor atitudini reprezentate prin gesturi, precum si de transformare a unei atitudini prin limbaj corporal
  • pauza
  • exercitiu de comunicare exclusiva prin limbajul corpului, prin renuntarea la cuvinte
  • joc de memorie vizuala prin stimularea retinerii si redarii unor imagini

ATELIER 4

Obiective:
  • consolidarea colaborarii in cadrul grupului
  • utilizarea expresiva a corpului in comunicarea nonverbala
  • dezinhibarea, in functie de personalitatea fiecarui copil din grup
  • cunostiinte elementare despre folosirea vocii
  • stimularea memoriei vizuale prin exercitii de retinere si repetare a unor elemente, a culorilor sau a formelor
  • dezvoltarea autocontrolului prin respectarea unor indicatii de miscare in cadrul unui joc si asumarea unui rol de lider de grup
Tehnici si metode:
  • exercitii din arta actorului in care se invata discursul si jocul de scena
  • exercitii de impostatie vocala pentru intelegerea importantei volumului si fortei vocii in comunicarea cu ceilalti si exercitii de respiratie
  • teorie din arta actorului despre personaj si rol
  • discutii libere cu intrebari si raspunsuri despre cele predate
Descrierea orei:
  • exercitii de incalzire scurtate eficient
  • reluarea ultimelor exercitii din atelierul precedent
  • exercitiu de comunicare exclusiva prin limbajul corpului, prin renuntarea la cuvinte
  • pauza
  • discutii despre folosirea vocii, despre folosirea vocalelor si despre respiratia de scena
  • exercitii bazate pe miscare, joc si repetitie, respectand regulile trainer-ului
  • exercitiul pe muzica

ATELIER 5

Obiective:
  • consolidarea coeziunii de grup prin exercitii in care rezultatul final depinde de reusita comunicarii de grup
  • stimularea autocontrolului, memoriei, respectului reciproc, atentiei distributive si concentrarii
  • invatarea unor elemente de expresie artistica a cuvantului
  • intelegerea practica pe care o are acelasi cuvant in diferite stari sufletesti
Tehnici si metode:
  • exercitii din arta actorului in care se invata modalitati de compunene a povestii
  • discutii libere pe marginea exercitiilor
  • teorie din arta actorului despre sensurile si rolurile cuvantului
Desfasurarea orei:
  • exercitii de incalzire
  • exercitiu de grup prin care copii fac deductii logice si compun povestea din intrebari si raspunsuri
  • pauza
  • discutii despre cuvant si valoarea lui
  • exercitii de intelegere a expresiei artistice a cuvantului prin exprimari ale aceluiasi cuvant cu intelesuri diferite in functie de intonatie, mimica sau tonalitate
  • exercitii cu muzica

ATELIER 6

Obiective:
  • dezvoltarea autocontrolului prin stapanirea inteligentei emotionale in functie de schimbarea spatiului
  • cresterea stimei de sine prin exercitii de comunicare cu cei din grup si constatarea succesului transmiterii mesajelor si acceptarea celor din grup
  • autocunoasterea prin intelegerea emotiilor si puterea exprimarii
  • cresterea volumului de perceptie spatiala
  • cresterea abilitatii de acomodare la spatii noi de alte dimensiuni
  • orientarea spatio-temporala
  • verificare practica a notinuilor depsre teatru invatate la orele trecute
Tehnici si metode:
  • schimbarea spatiului in care are loc atelierul
  • discutii despre perceptia spatiului
  • exercitii de arta actorului intr-un spatiu specific teatrului, in care fiecare zona capata intelesuri diferite, stabilite dupa anumite conventii
Desfasurarea orei:
  • vizionarea unui spectacol de teatru
  • exercitiu de acomodare prin trecerea de la un spatiu restrans la unul mai mare
  • exercitii de incalzire
  • diverse exercitii precedente adaptate la spatiul nou

ATELIER 7

Obiective:
  • stimularea cresterii abilitatii de comunicare verbala prin povestire pe marginea spectacolului pentru a demonstra intelegerea erprezentarii artistice
  • transmiterea unor stari emotionale cu ajutorul cuvintelor
  • delimitarea unui "spatiu-miracol", scena, ca spatiu conventional
  • notiunea de personaj
  • caracteristicile unui personaj
Tehnici si metode:
  • discutii coordonate de trainer pe marginea spectacolului de teatru
  • redarea piesei de teatru prin povestire
  • exercitii din arta actorului cu rol in dezvoltarea unei povesti
  • folosirea textului scris ca punct de pornire a imaginarii unei povesti
Descrierea orei:
  • povestirea spectacolului vazut in atelierul precedent
  • exercitii de incalzire
  • exercitiu de dezvoltare a unei povesti, in care fiecare participant conduce povestea catre un final
  • pauza
  • exercitiu de coordonare a miscarilor in raport cu indicatiile trainer-ului, in scopul transmiterii unui mesaj
  • pregatirea unor texte si exercitii pentru demonstratia finala
  • exercitii pe muzica

ATELIER 8

Obiective:
  • cresterea respectului fata de sine si a autocontrolului prin asumarea unor roluri si reprezentarea unor personaje intelese si apreciate de colegii de grup
  • facilitarea spontaneitatii prin preluarea unor comportamente specifice unor personaje
  • comunicarea si colaborarea in interiorul grupului
  • alegerea textelor pentru demonstratie (fabule)
Tehnici si metode:
  • exercitii de arta actorului ce includ miscare scenica
  • intelegera unor texte cu final moralizator
  • discutii pe marginea textelor alese
  • exercitii de miscare pe muzica
Desfasurarea orei:
  • exercitii de incalzire cu rol de relaxare si introducere in atmosfera
  • exercitii selectionate din cadrul orelor trecute
  • exercitii de mers pentru fiecare personaj ales pentru demonstratie
  • exercitii de interpretare aplicate pe textele alese
  • intepretarea anumitor personaje
  • exercitii vocale

ATELIER 9

Obiectivele atelierului:
  • coordonarea gandului cu gestul
  • coordonarea cuvantului cu gestul prin intermediul unor exercitii de redare a unui text din memorie, executand in acelasi timp anumite miscari fixe
  • stimularea improvizatiei artistice
  • mentinerea si respectarea spatiului conventional
  • intelegerea rolului repetitiei
  • fixarea unor elemente pentru demonstratia finala
Tehnici si metode:
  • exercitii de arta actorului ce includ limbajul verbal si nonverbal
  • exercitii de improvizatie prin care copiii reprezinta actiuni si intamplari exclusiv cu ajutorul limbajului nonverbal
  • exercitii de impostatie vocala
  • repetitie pentru demonstratia finala
Desfasurarea orei:
  • exercitii de incalzire
  • exercitii de incalzire vocala
  • exercitii de improvizatie cu muzica
  • se impart rolurile pentru demonstratia finala
  • se citeste un text care va fi pus ulterior in scena

ATELIER 10

Obiectivele atelierului:
  • imbogatirea vocabularului prin povestiri pe marginea spectacolului de teatru
  • dezvoltarea creativitatii prin exercitii de imaginatie a unui spectacol de teatru
  • intelegerea construirii unui spectacol de teatru
  • intelegerea rolului creativ al artistului
  • intelegerea notiunii de repetitie
Tehnici si metode:
  • schimbarea locului in care are loc atelierul
  • vizionarea spectacolului de teatru
  • discutii pe marginea spectacolului
  • repetitii pentru demonstratia finala
Desfasurarea orei:
  • exprimarea opiniilor despre povestea citita
  • vizionarea spectacolului
  • expunerea parerilor despre diferentele intre spectacolului imaginat si cel vizualizat pe scena
  • pauza
  • repetitie pentru demonstratia finala

ATELIER 11

Obiectivele atelierului:
  • antrenarea memoriei vizuale si auditive
  • stimularea sigurantei si increderii fata de propria persoana prin asumarea unui rol
  • focalizarea atentiei si a concentrarii prin repetitii pentru demonstratia finala
Tehnici si metode:
  • povestire
  • exercitii de arta actorului ce presupun interpretarea unui rol
  • repetitie pentru demonstratia finala
Desfasurarea orei:
  • repetitie si exercitii pentru demonstratia finala

Newsletter

Introduceti adresa de e-mail